در دادگستری رشته‌های مختلفی وجود دارد که کارشناسان مربوط به آن رشته‌ها در دعاوی پرونده‌های دادگاه دخالت کرده و می‌توانند تاثیر زیادی در نظرات قاضی بگذارند. افرادی که در رشته برق، الکترونیک و مخابرات مهارت و تخصص بالایی دارند می‌توانند زمانی که دادگستری آزمون مربوطه را برگزار می‌کند در این آزمون شرکت کرده و به‌عنوان کارشناس رسمی دادگستری شناخته شوند.

در دادگستری حوزه‌های مختلفی وجود دارد که یکی از مهم‌ترین آنها کارشناسان رسمی رشته برق و الکترونیک است. این کارشناس که وظایف متعددی در دادگستری بر عهده دارد باید از تخصص و مهارت بالایی برخوردار باشد. برای اطلاعات بیشتر درباره کارشناسان رسمی دادگستری رشته برق، مخابرات و الکترونیک با ما همراه باشید.

کارشناس الکترونیک

کارشناس رسمی دادگستری برق، الکترونیک و مخابرات چه شخصی است؟

رشد بالای توسعه رشته‌های مرتبط با برق و مخابرات باعث شده که فرصت‌های بی‌نظیر جدیدی در حوزه‌های مختلف ایجاد شود. با این رشد روز افزون و سرعت بی‌نظیر توسعه این رشته افرلد زیادی هستند که می‌توانند در سیستم‌های الکترونیکی مشکلات زیادی را به‌وجود آورند. در صورتی که پرونده‌ای به دادگستری ارائه شود که در زمینه رشته برق باشد باید از کارشناس مربوط به این رشته برای نظر نهایی کمک گرفت. کارشناس رسمی دادگستری رشته برق فردی است که در این زمینه سواد و تجربه کاری کافی دارد و می‌تواند نظر مناسبی برای پرونده بدهد. از آنجایی که تجهیزات مخابراتی و رشته برق دارای زمینه بسیار گسترده‌ای است هر شخصی نمی‌تواند در خصوص صلاحیت آن اظهار نظر کند.

وظایف کارشناس رسمی برق و مخابرات

کارشناس رسمی رشته برق و مخابرات در دادگستری وظایف مختلفی را برعهده دارد. از وظایف آن می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • تعیین اجاره‌بها و اجرت‌المثل و حق الامتیاز در امور تخصصی مربوط
  • رسیدگی به اختلافات فی‌مابین پیمانکاران و مشاوران و کارفرمایان در امور تخصصی مربوطه
  • رسیدگی و ارزیابی تجهیزات کنترل ابزار دقیق
  • رسیدگی و ارزیابی تجهیزات ماهواره‌ای و رادار
  • رسیدگی و ارزیابی تجهیزات مخابراتی بی‌سیم
  • رسیدگی و ارزیابی سیستم‌های تخصصی ویژه
  • رسیدگی و ارزیابی لوازم و تجهیزات الکترونیکی
  • رسیدگی و ارزیابی و تعیین خسارت وارده به تأسیسات و تجهیزات الکتریکی برق عمومی
  • رسیدگی و ارزیابی و تعیین خسارت وارده به خطوط انتقال و پست‌های برق فشارقوی
  • رسیدگی و ارزیابی تجهیزات شبکه‌های مخابرات کابلی
  • رسیدگی و ارزیابی سیستم‌های حفاظتی و امنیتی الکترونیکی

شرایط ثبت نام کارشناس دادگستری

در صورتی که شخصی متقاضی ثبت نام در رشته دادگستری برق الکترونیک و مخابرات باشد باید شرایط عمومی ثبت نام را دارا باشد. متقاضیان باید بر طبق ماده ۱۵ قانون از شرایط زیر بهره‌مند باشند:

  • متدین به دین اسلام، یا یکی از اقلیت‌های دینی شناخته‌شده در قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران و وفاداری به نظام مقدس جمهوری اسلامی.
  • داشتن تابعیت ایرانی
  • نداشتن پیشینه کیفری
  • عدم اعتیاد به مواد مخدر
  • نداشتن وابستگی و سابقه عضویت و هواداری در گروه‌های غیرقانونی، یا مخالف اسلام
  • داشتن دانشنامه کارشناسی یا بالاتر- نه معادل- در رشته موردتقاضا از یکی از دانشگاه‌های معتبر داخلی (اعم از دولتی یا غیردولتی)، یا خارجی مورد تأیید وزارتین علوم، تحقیقات و فناوری یا بهداشت و درمان و آموزش پزشکی
  • داشتن حداقل ۵ سال سابقه کار تجربی در رشته موردتقاضا بعد از اخذ مدرک تحصیلی مذکور در روز ثبت‌نام،
  • داشـتن حـداقل ۲۵ سال سن
  • داشتن معافیت یا کارت پایان خدمت وظیفه عمومی (برای آقایان)
  • داشتن سلامت جسمی لازم که شخصاً بتواند امور کارشناسـی را بدون نیاز به کمک دیگران انجام دهد

شرایط اختصاصی ثبت‌نام کارشناس رسمی دادگستری رشته برق، الکترونیک و مخابرات

علاوه بر شرایط بالا شخصی که می‌خواهد در رشته برق، الکترونیک و مخابرات دادگستری به‌عنوان یک کارشناس رسمی معرفی شود باید شرایط اختصاصی دیگری نیز داشته باشد. از شرایط اختصاصی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • مدرک معتبر از رشته‌های مهندسی الکترونیک، مهندسی برق، مهندسی مخابرات، مهندسی کنترل و ابزار دقیق، مهندسی الکترومکانیک.
  • گواهی معتبر مبنی بر داشتن حداقل ۵ سال سابقه کار تجربی در رشته مورد تقاضا (پس از اخذ مدرک کارشناسی یا بالاتر) در روز ثبت‌نام و تسلیم تأییدشده و ارائه اصل آن‌ها هنگام مصاحبه علمی و تجربی الزامی است.
  • دانلود جدول صلاحیت‌های کارشناس رسمی دادگستری برق،الکترونیک و مخابرات زمینی

آزمون کارشناسی دادگستری چگونه است؟

هر چند سال یکبار دادگستری با توجه به نیاز خود در رشته‌های مختلف آزمونی را برگزار می‌کند تا مقاضیان بتوانند در رشته‌های کارشناسی دادگستری شرکت کرده و با توجه به صلاحیت خود انتخاب شوند. در صورتی که شخصی تمام شرایط بالا را داشته باشد باید در یک آزمون کتبی شرکت کند و اگر در آزمون قبول شود وارد مصاحبه حضوری خواهد شد.

در مصاحبه حضوری سوالاتی از فرد پرسیده می‌شود تا مهارت و تخصص او در زمینه مورد‌نظر مشخص شود. اگر فرد در مصاحبه حضوری نیز قبول شود می‌تواند به‌عنوان یک کارآموز یک سال در دادگستری فعالیت کرده و پس از آن به‌عنوان کارشناس رسمی معرفی شود. اگرچه راه رسیدن به این هدف کمی دشوار است اما اگر شما تخصص و مهارت کافی در این زمینه داشته باشید می‌توانید به‌راحتی آزمون آن را قبول شده و در مصاحبه نیز نمره قبولی دریافت کنید.

از آنجایی که کارشناسان رسمی دادگستری اهمیت بسیار زیادی دارند هر چند سال یک بار یک آزمون برای دریافت افراد جدید و با صلاحیت بالا برگزار می‌شود. شما می‌توانید با مطالعه مطالب مربوط به سوالات آزمون شانس خود را برای گرفتن نمره قبولی در آزمون افزایش دهید.

کارشناس برق

درآمد کارشناسان رسمی دادگستری رشته برق و مخابرات

درآمد کارشناسان رسمی دادگستری در رشته برق و مخابرات وابسته به عوامل مختلفی است. از آنجایی که دولت هر سال یک مبلغ مشخص را برای حقوق بگیران دولت اعلام می‌کند نمی‌توان هزینه ثابتی را برای حقوق این افراد در‌نظر گرفت. تجربه و مهارت این افراد نیز تاثیر زیادی در حقوق آنها می‌گذارد. هرچه فرد سابقه بیشتری در این زمینه داشته باشد میزان دریافتی آن نیز بیشتر خواهد بود.

سخن پایانی

همونطور که در این مطلب بیان کردیم در دادگستری رشته‌های مختلفی وجود دارد که افراد گوناگونی برای نظردهی در پرونده‌های مختلف در این رشته‌ها مشغول به فعالیت هستند. یکی از رشته‌های مهمی که با افزایش پیشرفت علم در دادگستری به وجود آمد رشته برق، الکترونیک و مخابرات است. کارشناسان این رشته وظایف متعددی برعهده دارند و باید با توجه به تخصص و مهارت خود نظرات خودشان را روی پرونده‌های مختلف دادگستری در این زمینه ارائه دهند. در صورتی که متقاضی کار در این رشته باشید باید در آزمون کتبی آن شرکت کرده و مراحل گوناگون را برای قبولی بگذرانید.

منبع: گروه کارشناسان رسمی مفروز https://mafrooz.com/

 

هشدار! این مطلب صرفا برای آشنایی شما با کسب‌وکار مهمان منتشر شده است و سایت بالسان گشت پارس هیچ مسئولیتی را در رابطه با آن نمی‌پذیرد.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

15 − چهار =